INICIACIÓ
A LA MEDITACIÓ (I)
CAP
AL DESVETLLAMENT
El
primer que hauríem de fer és contextualitzar i conceptualitzar la
paraula meditació. Per
poder-ho fer, haurem de partir de dues tradicions espirituals ben
diferents, l'occidental i l'oriental.
La
tradició occidental circumscriu la meditació com a un acte reflexiu
a partir d'un text; una reflexió que pot ser intel·lectual o
contemplativa, o les dues alhora.
En
la tradició oriental, la meditació és entesa com a una pràctica
interior, basada en un profund silenci interior en el qual
l'intel·lecte hi té un paper molt més secundari. En aquest segon
cas, l'objectiu seria el desvetllament.
Totes
dues tradicions demanen un silenci interior que es fa més profund en
la tradició oriental. En aquest cas, el
camí i la finalitat s'entrellacen.
Les dues tradicions, però, no són estanques i ermètiques. Totes dues comparteixen pràctiques i finalitats, si podem parlar de finalitats en l'art meditatiu.
Aquí
em referiré a la meditació en aquesta darrera accepció, és a dir,
l'oriental. En aquesta tradició el cos, la ment i el sentits hi
tenen una importància rellevant. No pas de forma separada, sinó ben
connectats. Amb la pràctica, hom cerca de relacionar-los amb el més
profund de l'ésser interior, de manera que com més avancem en
connectar-nos amb el nostre jo interior, més avançarem en connectar
aquest jo interior en harmonia amb els nostres sentits, el nostre cos
i la nostra ment, i més enllà d'un progrés individual,
aconseguirem una harmonia amb el nostre exterior, la nostra vida
social, les nostres relacions amb el món, amb les persones, amb les
feines diàries. Aquest jo interior que sembla amagat a la majoria de
les persones, tractarem de fer-lo més conscient. La
meditació, doncs, no és un acte egoista, perquè aportarà
beneficis en ambdues direccions.
La
quantitat de temps que dediquem a la meditació aportarà qualitat a
nosaltres mateixos i a tot el nostre entorn. La meditació demana,
doncs, temps i constància. No pas un temps desmesurat, sinó un
temps accessible que no ens demanarà grans sacrificis. Simplement
ens caldrà ser amos del nostre temps. Un temps que ens donarà
aquella harmonia de què parlàvem, o dit d'una altra manera, una
qualitat en el nostre fer quotidià que en els temps que vivim ens
allunyarà d'aquell estrès tan típic dels nostres temps. Caldrà
trobar el moment o moments més adequats al nostre ritme de vida,
però sembla que els millors moments per la pràctica meditativa els
trobaríem de bon matí i al capvespre.
En
aquestes estones del matí i del vespre, no tenim la pesantor de
després de les menjades i ens trobem desperts, sense perill
d'endormiscar-nos.
No
hem de buscar en la meditació grans estats d'èxtasi. És important
no esperar-ne massa cosa, En els nostres esquemes mentals podríem
dir que hem d'estar disposats a perdre el temps, tot i que realment,
la tasca a la que ens dedicarem no té res a veure amb perdre el
temps. En la nostra ment tan utilitarista potser sí, perquè no
dedicarem el temps a una tasca productiva, segons el concepte que en
tenim. Els antics monjos parlaven de “vacar”, és a dir, no
estar ocupats, vagarejar. No ens dedicarem a fer res, sinó a ser. Us
sembla poc important!
Per
finalitzar aquesta primera aproximació, esmentaré dos aspectes a
tenir en compte. El primer fa referència al lloc. El segon a la
postura corporal.
Podem
meditar a qualsevol lloc, sobretot, en un estadi més avançat, però
és recomanable tenir un petit racó de casa on hi puguem crear un
ambient propici al silenci interior.
Pel
què fa a la postura corporal, un venerable monjo cartoixà em
recomanava sempre tenir l'esquena dreta, no pas tensa, ni rígida,
sinó confortablement dreta. Si hi estem avesats podem creuar les
cames a l'estil oriental, sense que això ens hagi d'obsessionar o
ens hagi d'estar pendents d'incomoditats o dolors a les cames. Si
aquesta postura de les cames ens destorba d'alguna manera més val
deixar-la de banda, sense oblidar, però, la postura esmentada de la
columna vertebral.
Haurem
de provar també si ens va més bé tenir els ulls oberts o tancats.
Si amb els ulls tancats ens adormim fàcilment, serà millor
tenir-los oberts. Alguns recomanen tenir-los semi oberts, o fixats en
algun punt o alguna imatge. Pensem que en el zen el practicant
s'asseu habitualment de cara a la paret. Sigui com sigui, no ens hem
de fer esclaus de la postura, sinó de trobar la que millor ens
ajudi. En el que hi ha consens ampli és en la postura de l'esquena.
Arribarà un moment que, si
hem sigut constants, podrem meditar arreu, enmig del silenci
ambiental més profund o enmig del brogit més escandalós.
BIBLIOGRAFIA
Sadhana.
Anthony de Mello
El
Zen. Raquel Bouso
Camí
cap al silenci. Esteve Humet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada