Què
ho fa, doncs, que davant una creixent demanda d’espiritualitat, la religiositat
vagi de baixa? No sé si hi ha una resposta universal; segurament hi ha motius
compartits, però jo n’apuntaré alguns en el context de la nostra realitat
social més propera.
Una
primera aproximació passa, des del meu punt de vista, pel fet que la religió
institucionalitzada que més coneixem, la cristiana catòlica, ha esdevingut un
reflex del que significa l’Antic Testament. Una religió dirigida a l’externalitat,
als ritus, a les obligacions i les prohibicions. Una religió més doctrinal i
menys vivencial. Una religió que s’expressa en el compliment d’uns deures. Així
parlem dels practicants referint-nos als que compleixen l’obligació d’anar a
missa els diumenges o als que reben els sagraments. Hi ha un cert paral·lelisme
entre l’Antic Testament i els Vedes hindús. Tractem molt sobre l’expressió
externa de la religió i oblidem l’espiritualitat que va dirigida més a la vida,
a l’experiència.
En
la història del cristianisme, i encara avui, s’ha tractat la Bíblia com a un
llibre històric, des de la creació del món amb Adam i Eva, passant pel diluvi
universal. Avui en dia aquest fet fa que encara moltes persones somriguin i
parlin de contes de fades quan se’ls recorda aquests episodis de la Bíblia. De
cara a la major part de la gent encara pesa aquesta visió. Amb els avenços
científics aquestes històries encara són percebudes com a intents per a
explicar la història de la terra i l’univers. Ha estat més impactant la
divulgació de la ciència que no pas l’esforç de l’Església a explicar que en la
Bíblia no hi hem de buscar un llibre d’història sinó la vivència personal i
col·lectiva de l’experiència espiritual. L’antic testament ens presenta un déu
transcendent situat dalt del cel i allunyat de la persona humana. Tot i que ja
hi llegim que déu va crear l’home i la dona a la seva semblança, ens hem quedat
amb la idea que la divinitat es vesteix amb una gran túnica i du una gran barba
blanca i venerable. Ens hem quedat amb la superficialitat. Aquesta visió
secular ha calat profundament en la nostra societat. Només cal recordar com l’Església
es va convertir en un poder terrenal que cremava heretges i conqueria
territoris. Una Església que lluitava contra la ciència, Copèrnic, Galileu,
Giordano, etc. Una Església que lluitava contra els descobriments que l’egiptologia
anava fent en poder desxifrar els jeroglífics, com feu Champollion, preocupada
perquè la interpretació dels jeroglífics podia ridiculitzar la seva afirmació
que no podia haver cap vestigi d’una civilització anterior al diluvi universal
que ho hauria d’haver devastat tot. En aquest camp, l’Església no podia vèncer
la ciència.
Durant
segles la Bíblia fou un llibre prohibit al comú de la gent. Només uns pocs la
podien llegir. Uns pocs que la podien mantenir segrestada i amb dret a
interpretar-la segons la seva conveniència, mantenint en la ignorància la resta
de mortals.
Jesús,
el nou testament, apropaven aquest déu transcendent que dirigia el món des del
seu setial. La religió s’introduïa al cor dels homes i assenyalava com trobar
déu en el nostre interior, més enllà de ritus i ofrenes.
Com els Upanishads o la Bhagavad Gita, ens condueix
pel camí per on podem descobrir la nostra unió amb la divinitat i a través d’ella
amb tots els éssers i l’univers. La religió no té cap sentit si no ens porta a l’alliberament.
L’individu ha de seguir
un camí i un procés individual que el durà a entendre la seva vessant
comunitària.
Aquest
és un camí per a tothom, no només per a uns quants. Per al monjo, per al casat,
per al solter, per al ferroviari, per al barquer. El místic ho entén perquè ho
viu.
Aquest
nadal que hem passat ens recorda tot això. Déu no és un ésser allunyat que
castiga i premia des de qui sap on. Déu és en l’home, en cada home i dona; quan
el retrobem en el nostre interior el trobem en tots i cadascú, en la natura, i
això ens fa estimar com ens estimem a nosaltres mateixos. Les pors
desapareixen, els esclavatges es fonen, esdevenim lliures.
Si
llegim els llibres sagrats, com els anomenem, ja sigui la Bíblia, o els textos
hindús, budistes o sufís, descobrirem que es tracta de textos en què se’ns
revela l’experiència espiritual de la humanitat. Tots ells ens apunten el camí
que només nosaltres podem descobrir per mitjà de l’experiència, són textos per
ésser viscuts. Són per tots i no per uns pocs i escollits. Descobrirem que el
camí que ens assenyalen passa per l’amor gratuït, però per descobrir-ho, hem de
penetrar en el nostre interior per a descobrir allò que ens fa U amb Déu i amb
tot i tothom. Són textos de vida, no pas
d’història.
Acabo amb uns versos extrets de l'obra el Jardiner de Rabindranath Tagore:
Al punt de la mitjanit, l'home que volia ser ermità digué: "és hora que deixi la meva llar i vagi a la recerca de Déu . Qui m'ha entretingut ací tant de temps?"
Déu murmurà: "Jo". Però l'home tenia les orelles closes.
En un costat del llit dormia plàcidament la seva dona, amb un infant adormit sobre el pit. L'home digué: "Qui sou vosaltres que m'heu enganyat durant tant de temps?"
La veu respongué novament: "Ells són Déu", però ell no ho sentí.
L'infant plorà en somnis i s'estrenyé contra la seva mare. Déu manà: "Detura't, foll, no deixis la teva llar", però l'home tampoc no l'escoltà.
Déu sospirà, aleshores: "Perquè el meu servent vol venir a mi, abandonant-me?"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada